piątek, 12 maja 2017

Gracze dostali zadyszki, szybko, podajcie przerywnik!

Przygoda trwa w najlepsze, setki orków, cyborgów, żołnierzy obcego imperium ugina kolana przed potęgą bohaterów graczy. Przemierzają kolejne wzgórza, miasta, galaktyki by zrobić jeszcze więcej tego samego, tylko że mocniej i w lepszym stylu. Bohaterowie graczy rozwiązali zagadkę znikających osób w central parku, w nagrodę dostają, kolejną zagadkę? Dzisiejszy wpis poświęcony będzie tempie rozgrywki i tym co zrobić, by nasi gracze nie czuli się zmęczeni trwającą kampanią.

Jak zwykle opowiem na własnym przykładzie, gdyż obecnie prowadzę Warhammera 2ed dla bardzo barwnej grupy graczy. Są to gracze początkujący, raczej zaczynający rozgrywkę, ale już w miarę zapoznali się z zasadami. Gramy przez internet, co jest ważne, bo taki sposób rozgrywki trochę ogranicza możliwości narracyjne. Do rzeczy. Tempo powinno zależeć od preferencji graczy, ich sposobu gry. Jeśli Twoi gracze męczą się za każdym razem gdy stawiasz przed nimi zagadkę, nie katuj ich, postaraj się wymyślać proste zadania. Ja korzystam z zagadek dla dzieci w wieku 11 - 12 lat. Dobrze umiejscowione, sprawdzają się świetnie, gdyż gracze nigdy nie zaczynają od najprostszych rozwiązań, a samo rozwiązanie zagadki wywołuje zawsze uśmiech. Sesje z pod znaku "kopniakiem w drzwi" czyli od walki do walki, z przerwami na dzielenie łupów, kupowanie przedmiotów i opływanie w złocie, na dłuższą metę będą nużące. Gracze zaczną od Ciebie wymagać więcej, a Ty brodząc w statystykach wrogów topić będziesz się w mnogości tabelek.

Pytanie, jak dostosowywać tempo, by grało się lepiej? Znasz swoich graczy, wiesz co te bestie lubią najbardziej, widzisz co powoduje uśmiech na ich jakże niewinnych twarzach. Moi gracze, jak i zapewne też większość waszych graczy, kiedy usłyszy słowo "zagadka" to dostaje reakcji alergicznych, więc staram się robić je rzadko. Gracze z którymi gram preferują szybsze tempo rozgrywki, może nieco filmowe podejście do tematu. Więc narzucam szybsze tempo, dużo wędrówek, czasami bandyci jak bohaterowie graczy zasłużą. Widząc jednak, że gracze łapią zadyszkę, przełamuję to wydarzeniem, w którym gracze są bardziej świadkami niż uczestnikami bądź pozwalam im porozłazić się po mieście, by poczuli pozorną wolność. Z wolnym tempem rozgrywki jest o wiele łatwiej. Taką grę można ożywić w łatwy sposób, niech bohaterowie graczy będą świadkami kradzieży, niech koło ich miasta zejdzie lawina, zagrażając miejscu w którym się znajdują, niech statek którym lecą będzie miał awarię, która zmusi bohaterów do reorganizacji. Przełamywanie tempa jest ważne, pozwala złapać oddech w trakcie przygody, bądź wzbudzić dodatkowy dreszczyk w trakcie śledztwa. 

Sztuczki i ich wprowadzanie na sesje. Ważne by wszystko było w ramach przyjętej konwencji. Moi gracze bardzo miło wspominają walkę na wozie podczas ucieczki przed sługami chaosu. Jeden z bohaterów graczy był woźnicą, reszta broniła się na wozie przed konnymi jeźdźcami. W każdej rundzie, woźnica wykonywał test prowadzania, a ilość stopni sukcesów bądź porażki wpływała na premie do walki pozostałych bohaterów. Co pewien czas na drodze pojawiała się przeszkoda, która modyfikowała zasady prowadzenia czy walki. Ja zrobiłem to na zasadzie tabelki z dwudziestoma pozycjami gdzie pięć z nich to wynik "bez przeszkód". Jeden czynnik na drodze, potrafił przechylić szalę wygranej. Innym sposobem jest bardzo wyrazista postać, do której gracze będą chcieli wracać. Prowadząc Dungeons and Dragons 3.5ed, bohaterowie graczy na zupełnie losowym bazarze trafili na handlarza śledziami. Jako że jeden z bohaterów graczy znał się doskonale na naturze, chciał pochwalić się swoją wiedzą. Pozwoliłem przetestować umiejętność bohatera, samemu rzucając za handlarza. W skutek oszołamiającego rzutu handlarza, okazał się wręcz specjalistą w swoim fachu, który wiedział o śledziach wszystko, a nawet znał parę żartów i opowieści. Do dziś gracz pamięta to spotkanie i miło je wspomina. Proste potrafi zaskakiwać, często gracze nie są przygotowani na proste rozwiązania, proste wytłumaczenia. I właśnie takie rzeczy świetnie nadają się do modulacji tempa rozgrywki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz